Loop je een beetje vast met jouw zaak? Dan kan het een oplossing zijn om deze persoonlijker te maken en meer aandacht te besteden aan personalisatie van jouw bedrijf en voor jouw klant. In deze blog vertel ik je hoe je dat kan doen. Of je nu startende ondernemer bent of al jaren in het vak zit. Lees je mee?
Ken je klanten
Een persoonlijke aanpak begint bij het kennen van je klanten. Door te weten wie je klanten zijn en wat zij belangrijk vinden, kun je jouw aanbod en service hierop afstemmen. Dit kan bijvoorbeeld door het verzamelen van feedback of door het organiseren van klantonderzoeken. De klanttevredenheid zal hierdoor omhoogschieten en dat zorgt weer voor succes voor jouw bedrijf.
Geef je bedrijf een gezicht
Het is ook belangrijk dat jouw bedrijf persoonlijk aanvoelt voor de klant. Dit kan door deze een gezicht en persoonlijke stijl te geven qua marketing. Ook kan je de verpakking van je product persoonlijker maken voor het bedrijf. Zo kan je papieren tasjes bestellen en deze laten bedrukken met het logo van jouw bedrijf, om maar iets te noemen.
Persoonlijke service voor iedere klant
Een goede service is belangrijk voor elke onderneming, maar persoonlijke service kan het verschil maken. Door jouw klanten persoonlijk te benaderen en hun wensen serieus te nemen, creëer je een loyale klantenkring. Zorg voor een persoonlijk tintje, bijvoorbeeld door een handgeschreven kaartje of een persoonlijke video boodschap.
Maak gebruik van het net
Social media is een uitstekend middel om jouw bedrijf een persoonlijke touch te geven. Gebruik social media om te laten zien wie je bent en wat je doet. Plaats bijvoorbeeld foto's van het team, behind-the-scenes foto's of verhalen van klanten. Dit creëert een persoonlijke connectie met jouw klanten en zorgt voor meer interactie. Je laat namelijk meer zien dan alleen de transactionele kant van je bedrijf. Dat zorgt voor een gevoel van transparantie bij de klant en daarnaast leer je wellicht meer over je eigen bedrijf door er met deze extra aandacht naar te kijken.
Een groots evenement!
Organiseer evenementen om jouw klanten persoonlijk te ontmoeten. Dit kan bijvoorbeeld een netwerkevenement zijn, maar ook een workshop of training. Door jouw klanten persoonlijk te ontmoeten, bouw je aan een persoonlijke relatie en versterk je de band tussen jouw bedrijf en jouw klanten. Maar daarnaast bouw je ook aan je netwerk met andere bedrijven en partners. Daarnaast is ook dit een tip die voor meer leven in de brouwerij zorgt, buiten de ‘gewone’ werkdag.